karfas als verblijfsplaats?

  • Ingrid

    Wij willen volgend jaar Chios bezoeken maar zitten erg te twijfelen tussen Karfas hotel golden sand of Chios stad hotel cretian castle.

    Chios stad spreekt voor zich, daar is wel leven maar nu lees ik verschillende beoordelingen over Karfas en de ene

    schrijft dat er géén winkeltjes (souvenir) zijn en de ander spreekt over een boulevard met verschillende winkeltjes???????

    Wie kan mij hier duidelijkheid over geven? De hotellocatie is wél prima maar is het 's avonds een beetje leuk?

    Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

    Gr, Ingrid.

  • a.lieshout@planet.nl

    Hoi Ingrid,

    Graag wil ik jullie op weg helpen met het maken van een keuze. Als je zee en strand aan je voeten wilt vinden dan kan je het beste kiezen voor Hotel Golden Sand in Karfas. Wanneer winkeltjes het uitgangspunt zijn dan is Karfas geen goede keus. Er is een kleine “boulevard” met bars, ouzeri's, taverna's en restaurantjes. Eet-en drinkgelegenheden zijn hier dus voldoende aanwezig, sommige zijn zelfs zeer goed. Winkeltjes zijn er echter zeer weinig, volgens mij zijn het er maar 3 of 4. Combinatie van een supermarkt met souvenirs. Deze winkeltjes liggen niet aan de boulevard maar aan de weg gelegen achter de boulevard en aan de doorgaande weg. Behalve een klooster (alleen voor vrouwen toegankelijk) en een oude molen zijn er in Karfas weinig bezienswaardigheden. De meeste toeristen die hier komen zijn zon/zee aanbidders.

    Ikzelf verblijf altijd in het Grecian Castle Hotel. Een mooi hotel met een goede naam, een ongedwongen sfeer en een goede keuken (eten is vooral Europees en niet typisch Grieks). Het hotel is gevestigd in een uniek pand, voorheen een pastafabriek. Het bestaat uit 1 hoofdgebouw met 4 bijgebouwen. Het hotel ligt aan een drukke weg en zee en kiezelstrand liggen aan de overzijde van de straat. Er loopt wel een boulevard/wandelpad langs de zee. De loopafstand naar de stad is heel goed te doen. Binnen 1 kwartier tot maximaal 30 minuten, afhankelijk waarheen je wilt gaan, ben je in de stad. Chios-stad is een drukke stad met een omvangrijke haven waar veel te zien is. Het is geen idyllisch haventje zoals je op sommige andere kleine Griekse eilandjes zal vinden, maar beslist de moeite waard. Chios-stad heeft een heleboel mogelijkheden en veel bezienswaardigheden: diverse musea, mooie panden, fonteinen, Turkse wijk, Kastro, stadspark en nog veel meer. Er is een uitgebreid aanbod van winkels van de typisch Griekse winkeltjes tot zeer luxe. Voor elk wat wils. Vanuit de haven kan je een overtocht maken naar Inousses het nabijgelegen eiland als ook naar Turkije. Aan te raden is om een auto of scooter te huren op Chios, want Chios is prachtig en moet je beslist verkennen.

    Ook huur ik altijd een fiets in Karfas die dan bij het hotel wordt bezorgd. Fietsen rondom de stad is ondanks het drukke verkeer goed te doen en de laatste jaren beginnen zelfs de inwoners van Chios het fietsen als iets normaal te zien. Tussen Chios-stad en Karfas ligt het Kambosgebied. Het is hier heerlijk om te fietsen en er is van alles te zien. Ik fiets ook regelmatig naar de stad als ook naar het dorp Thymiana. Vroeger fietste ik ook naar Karfas, tegenwoordig niet meer, want je moet toch een geroutineerde fietser zijn om de “flinke heuvel” nabij Karfas te kunnen nemen.

    Ik hoop dat ik een aanzet heb gegeven om een keuze te kunnen maken. Wil je meer informatie dan hoor ik het graag.

    Groetjes Doortje van Lieshout, Berghem.

  • a.lieshout@planet.nl

    Hoi Ingrid,

    Mocht je definitief kiezen voor Chios en uitgebreidere informatie wensen dan mag je mij altijd benaderen. Stuur dan maar een email, dat is beter want deze site bekijk ik maar af en toe.

    groetjes Doortje van Lieshout