bosbrand

  • lroes@casema.nl

    Hoi Wij gaan in september naar Chios Karfas. Kan iemand zeggen hoe de situatie op t eiland is , kan je nog voldoende bezoeken op t eiland ?

    Las dat in t zuiden 7000 hectare is afgebrand en nog brandt. T is heel erg!I s t beter naar n ander eiland te gaan? Alvast Bedankt voor je reactie.

  • a.lieshout@planet.nl

    Beste Lroes,

    Ik begrijp jullie bezorgdheid. Gisteren leken de branden tot een einde te zijn gekomen maar volgens de laatste berichten van vandaag heb ik gehoord dat er een nieuwe brand is uitgebroken rondom Karyes. Wat het zuiden betreft daar is inderdaad enorm veel natuur verwoest, Tienduizenden bomen olijfbomen maar vooral mastiekbomen zijn verbrand en veel grondgebied is veranderd in as. Het zuid/westelijk getroffen deel van het eiland zal dus zeker niet de aanblik geven die je ervan had verwacht. Vele stukken zijn in de as gelegd, anderzijds zie je ook nog wel delen waar niet alles aan natuur kapot is gemaakt.Gelukkig zijn de unieke dorpen intact gebleven dus deze zijn te bezoeken. Verder zijn er geen branden geweest in de toeristendorpen zoals Karfas, Agia Ermioni, Megas Limnionas en ook is het dichtbij gelegen prachtige Kambosgebied volledig bewaard gebleven. De oostkant en de noordkant van het eiland zijn tot nu toe ook helemaal gespaard gebleven. Wel heeft het middendeel, het gebied rondom Avgonima, Anavatos en Sidirounta hevig te lijden gehad van de branden als ook de omgeving van het beroemde klooster Nea Moni is zwaar getroffen. In deze laatst genoemde dorpen zijn vooral veel pijnboombossen en ook hier is de brand dus heftig geweest. Ik kan voor jullie niet invullen wat jullie moeten besluiten maar er is op Chios toch nog heel veel te zien wat zeker de moeite waard is. Het oosten en noorden zijn ook prachtig. Jullie vakantie zal anders zijn dan je verwacht had maar ik denk toch zeker nog het bezoeken waard. Chios is nu vreselijk getroffen en de Chioten hebben een zware slag te lijden, toch zullen ze blij zijn met iedereen die het eiland een warm hart toedraagt, normaal gesproken laten ze dat in alles tot uitdrukking komen Zeker zal deze slag voelbaar zijn maar de bewoners van Chios zijn altijd vol wilskracht en geestkracht geweest en dat zullen zij zeker proberen uit te dragen. Ik hoop dat ik voldoende heb verteld maar een beslissing kan ik voor jullie niet nemen. Je mag me gerust rechtstreeks per email benaderen de komende dagen. Ik heb veel cocntacten op Chios en blijf behoorlijk goed op de hoogte.

    Groetjes Doortje van Lieshout